The Hagia Sophia.....


The Hagia Sophia, whose name means “holy wisdom,” is a domed monument originally built as a cathedral in Constantinople (now Istanbul, Turkey) in the sixth century A.D.
It contains two floors centered on a giant nave that has a great dome ceiling, along with smaller domes, towering above.
“Hagia Sophia’s dimensions are formidable for any structure not built of steel,” writes Helen Gardner and Fred Kleiner in their book "Gardner’s Art Through the Ages: A Global History." “In plan it is about 270 feet [82 meters] long and 240 feet [73 meters] wide. The dome is 108 feet [33 meters] in diameter and its crown rises some 180 feet [55 meters] above the pavement.”

In its 1,400 year life-span it has served as a cathedral, mosque and now a museum. When it was first constructed, Constantinople was the capital of the Byzantine Empire. This state, officially Christian, originally formed the eastern half of the Roman Empire and carried on after the fall of Rome.



Follow and Share...................................................................Urdu Translation.........
ہاگیا صوفیہ ، جس کے نام کا مطلب ہے "مقدس حکمت" ، ایک گنبد یادگار ہے جو اصل میں چھٹی صدی عیسوی میں قسطنطنیہ (اب استنبول ، ترکی) میں ایک گرجا گھر کی حیثیت سے تعمیر کی گئی تھی۔

اس میں دو منزلیں ہیں جو ایک بڑی دیوار پر مرکوز ہیں جس میں ایک عمدہ گنبد چھت ہے ، اس کے ساتھ ہی چھوٹے گنبد بھی ہیں۔

ہیلن گارڈنر اور فریڈ کلینر اپنی کتاب "گارڈنر آرٹ تھرو دی ایجز: ایک گلوبل ہسٹری" میں لکھتے ہیں ، "ہاگیا صوفیہ کی جہتیں کسی بھی ساخت کے لئے مضبوط ہیں جو اسٹیل سے نہیں بنی ہیں۔" انہوں نے کہا کہ منصوبہ بندی میں یہ تقریبا 82 0२ میٹر [meters 82 میٹر] لمبا اور 0 73 میٹر چوڑا २ 24० فٹ ہے۔ گنبد قطر میں feet 108 feet فٹ [meters 33 میٹر] ہے اور اس کا تاج فرش سے 180 55 میٹر [. 55 میٹر] اوپر اٹھتا ہے۔ "

اس کے 1،400 سال کی عمر میں اس نے ایک گرجا ، مسجد اور اب ایک میوزیم کی حیثیت سے خدمات انجام دیں۔ جب یہ پہلی بار تعمیر کیا گیا تھا ، تو قسطنطنیہ بازنطینی سلطنت کا دارالحکومت تھا۔ اس ریاست نے ، باضابطہ عیسائی ، اصل میں رومن سلطنت کے مشرقی نصف حصے کی تشکیل کی اور روم کے زوال کے بعد چلتی رہی۔

Comments

Popular posts from this blog

Facts about stadiums

Volkswagen Cars